המאבק על חוק החשמל בוועדה: "תוצר של כפירה בסמכות המדינה"

איתי גדסי No Comments on המאבק על חוק החשמל בוועדה: "תוצר של כפירה בסמכות המדינה"

דיון ארוך בוועדת הפנים על חוק החשמל שמובילה שרת הפנים איילת שקד יחד עם ווליד טאהא (רע"מ) לפיו עשרות אלפי בתים בלתי חוקיים בנגב בפזורה הבדואית יחוברו לחשמל

צילום: פלאש 90
21:04
29.04.24
קובי פינקלר No Comments on עידו אביב וקאלקידן מהרי הי"ד נפלו בעזה; "השארת לבבות מרוסקים"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת הפנים דנה במשך שעות בהסתייגויות לחוק החיבור לחשמל לקראת עלייתו לקריאה שנייה ושלישית, החוק מאפשר חיבור של עשרות אלפי בתים לא חוקיים של הבדואים בנגב לחשמל ובעצם להכשיר אותו מבחינה חוקית.

החוק יאפשר, באישור שרת הפנים, לחבר לחשמל, מים וטלפון, גם בתים שאין להם היתר בניה. בחוק מפורטים התנאים שיאפשרו חיבור כזה לחשמל. כן מבטיח החוק שמי שיבקש חיבור לחשמל, בטרם קיבל אישו רבניה ישלם, או ייתן ערבות בנקאית לתשלום כל ההיטלים הכרוכים בהיתר הבניה העתידי.

הדיון היום הוקדש להשמעת הסתייגויות חברי הכנסת מהנוסח המוצע. במהלך הדיון הסוער הוצאו מספר ח"כים מהאולם על ידי היו"ר, לאחר חילופי דברים קשים. ח"כ יצחק פינדרוס, שביקש לכלול בחוק גם יישובים ביהודה ושמרון אמר: "אם ההסתייגות שלנו תתקבל, נצביע בעד החוק במליאה".

ח"כ אורית סטרוק הגישה שתי קבוצות הסתייגויות – 10 בשם מספר סיעות ועדו רשימה של 85 הסתייגויות בשמה ובשם הח"כים בצלאל סמוטריץ, יואב קיש, שלמה קרעי, שמחה רוטמן ויצחק פינדרוס שביקש להצטרף. ח"כ אורית סטרוק: ,לפי מה שאני מכירה, אני מנמקת את ההסתייגויות". יו"ר הוועדה, ח"כ ווליד טאהא: "את לא קובעת כלום. את כנראה רוצה לוותר על הזכות לנמק".

ח"כ אורית סטרוק: "אבקש לקרוא ליועצת המשפטית של הכנסת". היו"ר טאהא: "את לא סומכת על יועמ"ש הוועדה?" ח"כ סטרוק: "אם דעתו שונה מדעת היועצת לכנסת, אז אני דורשת שהיא תכריע. אני ח"כית. ישבתי שעות להכין הסתייגויות וזכותי לנמק אותן אחת אחת". היו"ר טאהא : "מה את רוצה? יש לי הרגשה שאת הולכת לקבל. כמה זמן את רוצה לכל הסתייגות?".

ח"כ סטרוק: "עלולה להיות לך בעיה אם החוק יעבור ותהיה עתירה לבג"ץ, ויהיה ניכר מהפרוטוקולים שלא ניתן זמן לנמק הסתייגויות". ח"כ איתן גינזבורג: "את דואגת לווליד טאהא? הדאגה שלך מכמירת לב". היו"ר טאהא השיב: "אתן לך לכל הסתייגות דקה".

ח"כ פטין מולה, שהוצא מהאולם בתחילת הדיון, וחזר לאחר הפסקה: "בדקתי. מי שבנה 200 מ"ר ישלם 150,000 ₪ ערבות. אנשים אין להם כסף". היו"ר ווליד: "אין טעם לדבר על סכומים כי היטלי ההשבחה שונים מישוב לישוב". ח"כ מולה: "בזמנו של כחלון אני דחפתי לחיבור חשמל. מהבית שלי אני נותן כבלים לאנשים. יש המלצות של ארז קמניץ על הסרת חסמים בתכנון ובניה. אם יאמצו את זה אז החוק הזה לא צריך לבוא לעולם".

ח"כ יוראי להב הרצנו אמר בדיון: "הדיון עוסק בזכות יסוד בסיסית, במשאב לקיום בכבוד ובריאות, ובימים קרים או חמים מאד בזכות לחיים. אני לא מדמיין מצב שמישהו חי בלי חשמל. העובדה שבחלקים של ישראל עוסדים במהו מקור החשמל – נפט, גז או אנרגיה נקיה, ובחלק אחר, עצם אספקת החשמל לא קיימת, היא מקור לבושה עבורנו כמדינה יהודית ודמוקרטית".

ח"כ יואב קיש אמר בדיון: "בנוסח יש ויכוחים לגיטימיים. זה אופי הבית הזה. הבית הזה עבד תמיד גם כשעמדתה הדובר הייתה הפוכה לעמדת היו"ר. תמיד נלחמו כאן על הזכות לדבר. ואתה לא נותן להוציא מילה. קשה לך לשמוע את האמת שלי. אתה מתנהג בדורסנות. אדרבא, תנצל את הרוב שיש לך, אבל תן למתנגדים לדבר. אחרת זה יתהפך עליך אישית. אני אעשה לך מה שעשית".

היו"ר ווליד טאהא השיב: "אתה לא מעודכן על שיתוף הפעולה שיש פה בוועדה עם הליכוד. אם היית פותר את בעיית החשמל כשאתה היית יו"ר הוועדה, לא היינו צריכים להביא את החוק הזה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ תקף את החוק המסוכן: "הערבים שנים סירבו לשתף פעולה. זה תוצר של כפירה בסמכות המדינה, רצון להתפרע. זה כמו מי שרוצח את הוריו ואז בוכה שהוא יתום. ב-2014 רצו לאפשר חיבור לחשמל אחרי הפקדת תוכניות. אתם לוקחים את זה לשלב מוקדם יותר – שלב הגשת התוכנית, עוד לפני תוכנית איחוד וחלוקה. אם מחברים לחשמל לפני איחוד וחלוקה, איזו מוטיבציה תהיה לעשות איחוד וחלוקה?".

ח"כ בצלאל סמוטריץ החל לנמק 18 מתוך 85 ההסתייגויות שהגישו מספר ח"כים, ואז הודיע היו"ר ח"כ ווליד טאהא על סיום הדיון להיום, כדי לאפשר לכל הח"כים להשתתף בישיבות הסיעה. הנמקת ההסתייגויות תימשך במועד אחר, עליו תבוא הודעה.



0 תגובות